Het Panora Lyceum is een school waar iedereen welkom is en zichzelf kan zijn. Bij ons begint leren met echt contact: we zien elkaar. Vanuit die grondhouding werken en leren we samen. We zijn een school waar leerlingen fouten durven te maken, waar ze samen met leeftijdsgenoten leren hun grenzen te verleggen, zodat ze het beste uit zichzelf halen. Persoonlijke aandacht en steun van en voor elkaar speelt daarbij een grote rol.  
 
Sociaal: leren met een open blik naar de maatschappij
Onze school staat midden in de samenleving, dat wil zeggen dat de leerlingen regelmatig de school uitgaan, en dat we de wereld de school in halen. We bieden ons onderwijs op alle afdelingen zowel in het Nederlands aan als in het Engels (TT0), zodat leerlingen de route kunnen kiezen die bij hen past. Het Panora Lyceum is een UNESCO-school, omdat we vinden dat een betere wereld nog steeds bij onszelf begint.

Onderzoekend: leren door te verbinden en te ontdekken
Leren is onderzoeken en dat begint met het stellen van een vraag. We dagen leerlingen uit om hun nieuwsgierigheid om te zetten in goede en heldere vragen, want die zijn het begin van een antwoord. We bieden een groot deel van ons onderwijs bovendien aan in thema’s zodat leerlingen samenhang gaan zien tussen wat bij het ene vak geleerd wordt en wat bij het andere. Een heldere leercyclus biedt daarbij houvast en de leerdoelen zijn concreet.

Duurzaam: leren met het oog op het nu én de toekomst
Op het Panora Lyceum gaan we zorgvuldig om met de talenten van onze leerlingen. We besteden aandacht aan zaken die nu én later van belang zijn. Op alle afdelingen is er bovendien de mogelijkheid tot extra uitdaging in de vorm van een breed plusaanbod, of van versneld afronden van vakken.

Persoonlijk: leren vanuit de grondhouding dat iedereen uniek is
We helpen de leerlingen stapsgewijs verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf. Dat betekent dat ze steeds meer de regie krijgen over hun eigen leerproces, dat ze zich steeds beter bewust worden van de invloed van hun handelen op hun omgeving. Onze begeleiding is daarbij gericht op groei. De mentor speelt daarin een belangrijke rol, op meerdere momenten in de week is er contact tussen mentor en leerling. Onze leerlingen ronden hun opleiding op het Panora Lyceum straks af met een diploma dat bij hen past.

Onze leerlingen worden wereldwijze burgers: sociaal, onderzoekend, zich bewust van zichzelf en hun omgeving.

Naast de afdelingen mavo, havo, atheneum en gymnasium bieden wij het volgende voor al onze leerlingen:
  • Keuze voor tweetalig onderwijs op alle afdelingen
  • Onderwijs in thema’s (aanpassen, ontdekken, balans en structuur)
  • Minimaal 3 contactmomenten met de mentor
  • Nederlands, Engels, wiskunde en sport ook naast de thema’s
  • Onderzoekend leren
  • Unesco
  • Deelname aan het uitblinkersprogramma
  • Begaafdheidsprofielschool
  • Internationaal gerichte activiteiten en/of uitwisselingen
  • Extra aandacht voor creativiteit
© 2019, Panora Lyceum. Alle rechten voorbehouden.